Institutionens formål er at støtte det folkekirkelige arbejde i Ikast. Dette formål søges opnået ved at etablere og varetage driften af et Kirkecenter, der stiller lokaler til rådighed for de kirkelige aktiviteter, som hviler på den evangelisk-lutherske kirkes bekendelsesgrundlag.
Ikast Kirkecenters bestyrelse består af 6 medlemmer der er valgt for 2 år. Bestyrelsen vælges på det årlige repræsentantskabsmøde.
Bestyrelsen har til opgave at varetage driften af den selvejende institutions, Ikast Kirkecenter.
Lokaler i Ikast Kirkecenter stilles til rådighed for de kirkelige aktiviteter, som er beskrevet i den selvejendes institutions fundats.
Alt vedrørende lokaler aftales med den daglige leder i kirkecentret.
Ikast Kirkecenter har ansat Bente Fisker som daglig leder.
Alt vedr. lokaler aftales med Bente som kan kontaktes via sms eller tlf. på 29 29 60 07 (OBS Nyt nummer) eller på mail: ikast-kc@live.dk
Tanken om et kirkecenter opstod, da Ikast kirkes behov for et menighedshus, med konfirmandlokaler, kordegnkontor samt mødelokaler for menighedsrådet i midten af 70erne var ved at tage form.